Tyrimas atskleidė: lietuviai praranda milijonus eurų dėl netinkamos automobilių priežiūros

Agnė V., ekonomikos žurnalistė

Naujas nepriklausomų ekspertų atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvos vairuotojai kasmet praranda daugiau nei 120 milijonų eurų dėl netinkamos automobilių antikorozinės apsaugos. Specialistai įspėja: problemos mastas gali būti dar didesnis, nes tyrimas neapima visų netiesioginių išlaidų.

Stulbinančios išlaidos, kurių galima išvengti

Tarptautinės konsultacinės bendrovės „AutoResearch Baltic” atlikta analizė atskleidė, kad vidutinis Lietuvos vairuotojas per 5 metus išleidžia apie 950 eurų korozijos sukeltų problemų taisymui. Tai apima kėbulo remontą, detalių keitimą, elektros sistemos tvarkymus ir kitus darbus, kurių didžiosios dalies būtų galima išvengti taikant prevencines priemones.

„Mūsų tyrimo rezultatai buvo netgi šokiruojantys mums patiems,” – teigia tyrimo vadovas M. K. „Automobilių korozija Lietuvoje tapo savotiška tylia epidemija, kasmet nusinešančia didžiules sumas iš vairuotojų kišenių.”

Pasak eksperto, didžioji dalis išlaidų susijusi su važiuoklės ir kėbulo remontu, tačiau rimtų problemų kyla ir su elektros instaliacija. Ypač moderniuose automobiliuose, kuriuose yra daugybė elektroninių komponentų.

Klimato kaitos pasekmės Lietuvos automobiliams

Meteorologijos tarnybos duomenimis, per pastaruosius 10 metų žiemos Lietuvoje tapo drėgnesnės, o temperatūra dažniau svyruoja apie nulinę ribą. Tai sukuria idealias sąlygas korozijai vystytis.

„Klimato pokyčiai daro dvigubą neigiamą poveikį,” – aiškina aplinkos mokslų daktarė V. L. „Viena vertus, dažnesni užšalimo-atšilimo ciklai skatina kelių barstymą druska, kita vertus – padidėjusi drėgmė pagreitina korozijos procesus.”

Ekspertė pabrėžia, kad šiuolaikiniai automobiliai nėra atsparesni korozijai, nors tokia nuomonė paplitusi tarp vairuotojų. Priešingai – dėl plonesnių metalų ir sudėtingesnės konstrukcijos jie gali būti net labiau pažeidžiami.

Nuvertėjimo skirtumas: milijonai prarastų eurų

Tyrimo metu buvo lyginamas automobilių, turinčių profesionalią antikorozinę apsaugą, ir jos neturinčių automobilių nuvertėjimas. Rezultatai atskleidė, kad tinkamai apsaugoti automobiliai po 7 metų eksploatacijos vidutiniškai išlaiko 18% didesnę vertę.

„Vien automobilių nuvertėjimo skirtumas Lietuvos mastu sudaro apie 65 milijonus eurų per metus,” – skaičiuoja ekonomistas G. V. „Tai pinigai, kuriuos vairuotojai tiesiog praranda, nors galėtų išsaugoti.”

Ekspertai pabrėžia, kad šis skaičius neapima kitų ekonominių nuostolių, tokių kaip darbo dienos, sugaištos tvarkant automobilį, ar nepatogumų dėl netikėtų gedimų.

Europos Šiaurė vs. Lietuva: kodėl skiriasi požiūris?

Tyrimo autoriai atkreipia dėmesį, kad Šiaurės Europos šalyse, tokiose kaip Suomija, Švedija ir Norvegija, antikorozinė apsauga yra laikoma standartiniu automobilių priežiūros elementu, o ne pasirenkama prabanga.

„Skirtingai nei Lietuvoje, Skandinavijos šalyse 83% automobilių turi papildomą antikorozinę apsaugą,” – teigia automobilių rinkos analitikas J. P. „Tai yra nepaisant to, kad šiose šalyse yra griežtesni aplinkosaugos reikalavimai kelių priežiūrai ir mažiau naudojama druskos.”

Ekspertas atkreipia dėmesį, kad Skandinavijos šalyse antikorozinė apsauga dažnai įtraukiama į standartinį naujų automobilių paruošimą, o draudimo bendrovės siūlo mažesnes įmokas automobiliams su dokumentuota antikorozine apsauga.

Draudikų perspektyva: didėjanti rizika

Lietuvos draudikų asociacijos atstovai patvirtina, kad korozijos sukelti gedimai tampa vis didesne problema.

„Per pastaruosius trejus metus pastebėjome 22% padidėjusį kreipimųsi skaičių dėl elektros sistemų gedimų, kurių pirminė priežastis – korozijos paveiktos jungtys,” – sako R. V., draudimo ekspertas. „Tokiais atvejais dažnai kyla ginčų dėl žalos atlyginimo, nes korozija laikoma natūraliu procesu, o ne staigiu įvykiu.”

Ekspertas pabrėžia, kad draudikai jau svarsto galimybę įvesti papildomus klausimus apie antikorozinę apsaugą į draudimo sutartis.

Specialistai: prevencija kainuoja mažiau

Automobilių priežiūros specialistai vieningai sutinka, kad prevencija kainuoja žymiai mažiau nei pasekmių taisymas.

Antikorozinio padengimo kaina yra tik maža dalis to, ką vairuotojas sutaupytų per visą automobilio eksploatacijos laikotarpį,” – teigia L. R., Lietuvos automobilių inžinierių asociacijos narys. „Tai viena geriausių investicijų į transporto priemonę.”

Eksperto teigimu, kokybiškas antikorozinis padengimas gali pailginti automobilio tarnavimo laiką 3-5 metais, o tai reiškia, kad tokia investicija atsiperka kelis kartus.

Vartotojų asociacija pataria būti budriems

Lietuvos vartotojų teisių gynimo centras pastebi augantį skundų skaičių dėl nekokybiškų antikorozinių padengimų.

„Paskutiniu metu matome tendenciją, kai paslaugos teikėjai siūlo ‘greitą’ ar ‘ekonomišką’ antikorozinį padengimą, kuris iš tiesų nesuteikia žadėtos apsaugos,” – įspėja Lietuvos vartotojų teisių gynimo centro vadovė K. B. „Vartotojams svarbu suprasti, kad kokybiškas antikorozinis padengimas – tai kruopštus ir laiko reikalaujantis procesas.”

Specialistė rekomenduoja prieš pasirenkant paslaugą išsiaiškinti, kokios medžiagos bus naudojamos, kokias automobilio vietas ketinama apdoroti ir kokia garantija suteikiama.

Vyriausybė svarsto mokestines lengvatas

Aplinkos ministerijos šaltiniai patvirtina, kad svarstoma galimybė įvesti mokestines lengvatas vairuotojams, investuojantiems į antikorozinę automobilių apsaugą.

„Tai būtų naudinga keliais aspektais,” – teigia ministerijos atstovas, nenorėjęs skelbti savo pavardės. „Pirmiausia, tai paskatintų atsakingesnį požiūrį į automobilių eksploataciją. Antra, ilgesnis automobilių tarnavimo laikas reiškia mažesnį poreikį naujiems automobiliams, o tai mažina bendrą ekologinį pėdsaką.”

Šaltinių teigimu, mokestinės lengvatos galėtų būti įtrauktos į platesnį transporto priemonių apmokestinimo reformos paketą, kurį planuojama pristatyti kitais metais.

Ką daryti vairuotojams?

Ekspertai pateikia keletą patarimų vairuotojams, kurie nori išvengti brangių remontų dėl korozijos:

  1. Reguliariai tikrinkite automobilio būklę, ypač pasibaigus žiemos sezonui
  2. Plaukite automobilį dažniau žiemos metu, atkreipdami dėmesį į dugną ir ratų arkas
  3. Kreipkitės į profesionalus dėl antikorozinio padengimo – tai investicija, kuri atsiperka
  4. Prašykite dokumentų, patvirtinančių atliktą antikorozinį padengimą – jie bus naudingi parduodant automobilį
  5. Nenumokite ranka į mažus įbrėžimus ar dažų pažeidimus – per juos prasideda korozija