Automobilių savininkai dažnai susiduria su sprendimu — remontuoti brangiai kainuojantį katalizatorių ar važiuoti toliau be jo. Nors trumpuoju laikotarpiu taupymas gali atrodyti protingas, ilgalaikėje perspektyvoje šis sprendimas gali kainuoti daug brangiau. Išanalizuokime, ką iš tikrųjų reiškia važinėti su neveikiančiu katalizatoriumi ir kokias pasekmes tai gali sukelti.
Katalizatoriaus funkcija ir gedimų pasekmės
Katalizatorius — tai automobilio išmetimo sistemoje esantis įrenginys, kurio pagrindinis tikslas yra paversti kenksmingas išmetamąsias dujas mažiau kenksmingomis. Jame vyksta cheminės reakcijos, kurios pavojingus junginius — anglies monoksidą (CO), azoto oksidus (NOx) ir nesudegusius angliavandenilius (HC) — paverčia anglies dioksidu (CO2), azotu (N2) ir vandens garais (H2O).
Sugedęs katalizatorius praleidžia visas šias medžiagas tiesiogiai į aplinką, o tai turi rimtų pasekmių:
- CO emisijos padidėja 10-20 kartų
- NOx emisijos išauga 5-8 kartus
- Nesudegusių angliavandenilių kiekis padidėja 4-6 kartus
Verta paminėti, kad naujausiuose Euro 6 standarto automobiliuose katalizatorius sumažina kenksmingų medžiagų kiekį iki 98%, todėl jo nebuvimas drastiškai padidina automobilio taršą.
Ekologinis pėdsakas
Važiuojant be katalizatoriaus, vairuotojas tarsi tampa „vaikščiojančia ekologine bomba”. Vienas automobilis be veikiančio katalizatoriaus teršia orą kaip 15-20 automobilių su tvarkingomis išmetimo sistemomis. Per metus toks automobilis papildomai išmeta apie 1,5-2 tonas kenksmingų medžiagų.
Azoto oksidai, kurie be katalizatoriaus tiesiogiai patenka į atmosferą, prisideda prie rūgščių lietų formavimosi, kurie naikina miškus, kenkia vandens telkiniams ir dirvožemiui. CO yra ypač pavojingas žmonių sveikatai, nes mažina deguonies pernešimo galimybes kraujyje. Nesudegę angliavandeniliai, reaguodami su azoto oksidais ir saulės šviesa, prisideda prie smogo formavimosi.
Techninės apžiūros neišlaikymas ir baudos Lietuvoje
Lietuvoje automobilis su neveikiančiu katalizatoriumi neišlaikys techninės apžiūros. Išmetamųjų dujų analizės metu tikrinami CO, HC ir kiti parametrai, o neveikiant katalizatoriui, šie rodikliai viršija leistinas normas. Bandymas apgauti techninę apžiūrą gali baigtis ne tik grąžinimu pakartotinei apžiūrai, bet ir baudomis.
Pagal LR administracinių nusižengimų kodeksą, už transporto priemonės naudojimą, kai ji neatitinka techninių reikalavimų, numatyta bauda nuo 30 iki 90 eurų. Už pakartotinį pažeidimą baudos didėja iki 90-170 eurų. Bandymas apgauti techninę apžiūrą gali užtraukti baudą nuo 300 iki 900 eurų.
Situacija kitose Europos šalyse
Daugelyje Europos šalių baudos už važiavimą be katalizatoriaus yra dar griežtesnės:
- Vokietijoje – baudos nuo 90 iki 270 eurų ir galimas automobilių registracijos dokumentų konfiskavimas
- Prancūzijoje – 135 eurų bauda ir 3 baudos taškai
- Italijoje – nuo 160 iki 645 eurų
- Austrijoje – nuo 220 eurų
Be to, kai kuriose Europos sostinėse, tokiose kaip Londonas, Paryžius ar Berlynas, įrengtos mažos taršos zonos, kur įvažiavimas su aukštos taršos automobiliais yra dar labiau ribojamas arba už jį imami papildomi mokesčiai.
Degalų sunaudojimo padidėjimas
Sugedęs katalizatorius paveikia ne tik emisijas, bet ir automobilio variklio darbą. Užsikimšęs ar pažeistas katalizatorius sukelia priešslėgį išmetimo sistemoje, dėl ko:
- Padidėja degalų sąnaudos 10-15%
- Sumažėja variklio galia
- Pastebimas automobilio trūkčiojimas akceleruojant
Vidutiniškai vairuojant 20 000 km per metus ir vartojant 7 l/100 km, papildomai išleidžiama apie 210 litrų degalų. Prie dabartinių kainų tai sudaro maždaug 300-350 eurų papildomų išlaidų kasmet.
Variklio gedimų rizika
Neveiksmingas katalizatorius gali sukelti didesnius gedimus. Užsikimšęs katalizatorius padidina išmetamųjų dujų slėgį, dėl ko:
- Gali perdegti išmetimo vožtuvai
- Padidėja slėgis cilindruose
- Perkaitinama variklio galvutė
Šių gedimų taisymas gali kainuoti nuo 500 iki 2000 eurų, priklausomai nuo automobilio markės ir modelio.
Automobilio vertės sumažėjimas
Potencialūs pirkėjai vis labiau domisi automobilio ekologiškumu. Jei pardavimo metu paaiškėja, kad automobilis turi problemų su išmetamųjų dujų sistema, jo kaina gali sumažėti 15-20%. Vidutinės vertės automobiliui (apie 6000 eurų) tai reiškia 900-1200 eurų vertės sumažėjimą.
Katalizatoriaus keitimo išlaidos
Naujo katalizatoriaus kaina svyruoja nuo 200 iki 1500 eurų, priklausomai nuo automobilio markės, modelio ir variklio tipo. Universalūs katalizatoriai yra pigesni (200-400 eurų), tačiau jie gali būti mažiau efektyvūs. Originalūs katalizatoriai kainuoja brangiau (600-1500 eurų), tačiau jie garantuoja optimalų variklio darbą ir emisijų sumažinimą.
Darbų kaina paprastai svyruoja nuo 50 iki 150 eurų, priklausomai nuo serviso ir automobilio. Taigi, bendros išlaidos katalizatoriaus keitimui gali siekti 250-1650 eurų.
Alternatyvūs sprendimai
Vietoj visiško katalizatoriaus pašalinimo, verta apsvarstyti kitas alternatyvas:
- Katalizatoriaus valymas – nuo 60 iki 120 eurų
- Naudoto, bet dar veikiančio katalizatoriaus įsigijimas – 100-300 eurų
- Universalaus katalizatoriaus montavimas – 200-400 eurų
- Išmetamųjų dujų sistemos atnaujinimas
Šie sprendimai gali būti kompromisas tarp išlaidų ir ekologinių standartų laikymosi.
Bendra finansinė analizė
Palyginkime išlaidas važiuojant su neveikiančiu katalizatoriumi ir jį pakeitus:
Važiavimas be katalizatoriaus per 3 metus:
- Padidėjusios degalų sąnaudos: 900-1050 eurų
- Galimos baudos: 30-900 eurų
- Automobilio vertės sumažėjimas: 900-1200 eurų
- Galimi papildomi variklio remontai: 500-2000 eurų Iš viso: 2330-5150 eurų
Katalizatoriaus pakeitimas:
- Naujas katalizatorius: 200-1500 eurų
- Darbų kaina: 50-150 eurų Iš viso: 250-1650 eurų
Akivaizdu, kad ilgalaikėje perspektyvoje katalizatoriai kaina yra daug mažesnė nei potencialios išlaidos, susijusios su važinėjimu be veikiančios išmetamųjų dujų sistemos.